FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/10/2007

Köp av ännu inte avstyckad fastighet

Jag skall köpa en tomt som ännu inte är avstyckad, hur går jag tillväga för att uppfylla formkraven? Det finns ju ännu ingen fastighet att hänvisa till i köpehandlingen..?

Lawline svarar

Hej, Jordabalkens 4 kapitel, se http://www.lagen.nu/1970:994 , reglerar fastighetsköp. Vissa former måste iakttagas vid köp av fastighet. Avtalet skall vara skriftligt, innehålla en förklaring om egendomsöverlåtelse till köparen samt uppgift om vilken köpeskilling som skall utgå. Avtalet skall även vara underskrivet av köpare och säljare (1 §). Hänvisning ska ske till den framtida fastigheten. Har Lantmäterienheten behandlat frågan har fastigheten fått en betecknig. I annat fall råder jag er att under mäklarens omsorg att hänvisa till den del som ska överlåtas så att fastigheten är specifik. Notera att ett köp som innebär att avstyckning ska ske är giltigt endast om en fastighetsbildning sker i överensstämmelse med avtalet. Fastighetsbildningen ska sökas senast sex månader efter att avtalet upprättades (7 §). Jag råder dig att prata med mäklaren på Lantmäterienheten för ytterligare råd. Med Vänlig Hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare