FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/09/2007

Förverkande av hyresrätt vid brott

Har en hyresgäst i min privata fastighet som gjort sig skyldig till stöld mm av större mått i min bostad. Detta är polisanmält. Har han förverkat sin hyresrätt? Har jag fortfarande skyldighet att leva med denna hotfulla person i tre månader? Jag vill att han vräks omgående.

Lawline svarar

För att en hyresgäst ska tvingas flytta utan uppsägningstid krävs att hyresgästen åsidosatt sina förpliktelser i så stor omfattning att ”förverkande” av hyresrätten sker. Grunderna för förverkande av hyresrätt finns i 42 § hyreslagen (12 kap Jordabalken, se http://www.lagen.nu/1970:994). De grunder som är aktuella när det gäller en hyresgästs brottslighet är främst 6p och 9p. I det senare fallet krävs då att lägenheten till stor del används för brottsligheten. Att man begår brott är i sig ingen grund för förverkande av hyresrätten. Att lägenheten används för att förvara stöldgods kan vara en sådan grund för förverkande. Men det har i praktiken krävts att brottsligheten på något vis är affärsmässig, dvs en enda händelse ska inte vara nog. Av det som framgår av din fråga tycks det vara närmare till hands att hyresrätten är förverkad på grund av störningar i boendet (6p) i form av personens brottslighet. Om störningar se 25 §. Om störningarna inte är allvarliga krävs att hyresgästen först fått en varning och uppmaning till rättelse men inte följt denna, för att förverkande ska kunna ske. Det kan då röra sig om exempelvis upprepade vilda fester och annat mer omfattande stök. Om störningen däremot är ”allvarlig” sker förverkande omedelbart. En allvarlig störning kan vara omfattande eller allvarlig brottslighet som har samband med boendet. Det kan vara våld eller hot om våld som riktas mot dig som påtalat störningar i boendet. Du skriver att stölden var av större mått och att personen är hotfull och det verkar därmed troligt att en grund för förverkande kan finns i ditt fall. Om det blir fråga om en tvist om förverkande prövas den av allmän domstol, dvs närmaste tingsrätt. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare