FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/09/2007

Kan säljaren bryta kontraktet?

Vi har köpt en villafastighet, skrivit köpekontrakt samt betalt handpenning. Säljaren ångrar sig och vill att köpet skall gå tillbaka. Detta vill ej vi utan vi vill fullfölja affären. Vad gäller, vilket skydd har vi som köpare? Kan säljaren bryta kontraktet? Vad blir i så fall påföljden?

Lawline svarar

Hej! Se http://www.lagen.nu/1970:994 kapitel 4 om köp av fastighet (Jordabalken). Enligt jordabalken skall köp av fast egendom slutas genom upprättande av en köpehandling som underskrives av både säljaren och köparen. Handlingen skall innehålla en uppgift om köpeskilling och en förklaring av säljaren att egendomen överlåts på köparen (1 §). Dessa formkrav måste vara uppfyllda för att avtalet ska vara giltigt. Då säljaren undandrar sig att medverka till upprättande av köpebrev, alltså fullfölja vad som är föreskrivet i köpehandlingen har ni som köpare rätt till skadestånd (13 §) Detsamma gäller om säljaren inte avträder fastigheten i tid (14 §) eller om ni som köpare inte kan erhålla lagfart på fastigheten (15 §). Förutom att säljaren skall ersätta er för skadan så har ni rätt att under vissa omständigheter häva köpet, exempelvis att dröjsmålet att lämna fastigheten är av väsentlig betydelse. Det förekommer att rätten utverkat vitesföreläggandet för säljare att fullgöra en skyldighet, exempelvis utfärda köpebrev, som följer av en köpehandling (exempel Hovrätten målnummer T3569-02). Då krävs att ni som köpare väcker talan mot säljaren. Dina möjligheter att få igenom köpet är svåra att bedöma utan att ha sett alla handlingar men jag bedömer att er möjlighet till skadestånd är mycket god. Med vänlig hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare