FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/09/2007

Uppsägning av lokal

Kan en lokalhyresgäst som hyrt lokalen på 6 år (kontraktstid/bestämd tid) och med en uppsägningstid på 9 månader frånträda avtalet redan efter 4 år, förutsatt att hyresgästen säger upp avtalet 9 månader före? Vad händer om hyresvärden vägrar?

Lawline svarar

Hej, Reglerna kring hyra av lokal finner du http://www.lagen.nu/1970:994 i Jordabalkens 12 kap. Hyresgästen har inte rätt att frånträda ett kontrakt om lokalhyra i förtid utan att speciella omständigheter förekommit till exempel att hyresvärden inte håller lokalen i avtalat skick. Uppsägningstiden på 9 månader räknas bakåt från dagen då frånträdet skall ske. Hyresvärden har således rätt att kräva hyra för avtalets längd i de flesta fall. Det framgår inte av frågan om det förekommer omständigheter som kan ge hyresgästen rätt att säga upp avtalet, jag rekommenderar dig att vända dig till hyresnämnden www.hyresnamnden.se för mer information. Med vänlig hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare