FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/09/2007

Bostadsrättsinnehavares ansvar vid vårdslös skada

En bostadsrättsinnehavare har på grund av försummlighet/slarv orsakat en vattenskada i badrummet. Vattnet har runnit ut och skadat golvet i hallen, vatten har runnit under golvet. Är det innehavarens försäkring som ska täcka eller föreningens? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Som bostadsrättsinnehavare har Du ett omfattande underhållsansvar för Din lägenhet till skillnad från en hyresgäst i en hyreslägenhet. Har bostadsrättsinnehavaren varit vårdslös ska också dennes försäkring ersätta skadorna. Som frågan är formulerad antar jag att den försumlige personen har en försäkring som täcker skador som grundar sig på vårdslöshet. Om grannars lägenheter skadats kommer även dessa skador att få täckas av den vårdslöses försäkringsbolag. Hade olyckan inte varit orsakad genom försummelse skulle grannens egen försäkring täckt skadorna. Om vårdslösheten inte går att visa kan det vara så att bostadsrättsföreningens försäkring täcker skadorna medan de utsattas försäkringar täcker upp deras andel av bostadsrättsföreningens självrisk, som ibland kan vara mycket omfattande. Med vänlig hälsning,
Rådgivare