FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/09/2007

Muntligt avtal bindande?

Jag var tittade på en scooter igår som en privatperson sålde. Jag bestämde mig för att köpa denna för 10000:- vilket var det begärda priset. Vi var överens om detta och tog i hand. Han saknade dock registeringshandlingarna och han ville helst slutföra affären när nya kopior anlänt. Nu skulle jag förstås betalat handpenning med det slog mig inte in. Idag ringer han och säger att han har en köpare som vill betala 11000:- och han ville väl att jag skulle bjuda över. Detta var jag inte pigg på och jag påminde honom vad vi vad överens om men han var ju endast interesserad av den extra tusenlappen. Kan man göra något, gäller muntliga avtal mellan privatpersoner? Svärfar vittne till hela affären.

Lawline svarar

Hej, Inom avtalsrätten gäller en grundläggande rättslig princip som kallas "pactum sund servanda", vilket betyder "avtal skall hållas". Huvudregeln är att avtal som ingåtts är bindande, oavsett under vilka former de ingåtts. Endast för några få typer av avtal finns formkrav, köp av fastighet är ett exempel på ett sådant avtal. För köpeavtal, som du ingått, finns dock inga sådana formkrav utan muntliga avtal gäller i samma utsträckning som skriftliga. Rent praktiskt fyller dock ett skriftligt avtal en funktion i rent bevishänseende, som ett bevis för att ett avtal verkligen ingicks. Att din svärfar bevittnat händelseförloppet är ju ett annat bevis för vad som överenskommits. Vid en eventuell rättegång kommer rätten att värdera och väga samman allt som framkommit och dra en slutsats utifrån det. Ett avtal som ingåtts muntligt är som sagt som huvudregel gällande i samma utsträckning som ett skriftligt. Jag vill dock erinra dig om att en rättegång är tidskrävande och kan bli kostsam, och man kan aldrig vara helt säker på utgången. Du måste känna dig säker på att du tycker att det är värt risken om du bestämmer dig för att ta ditt fall till domstol. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare