FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/10/2007

Hyresgästens ansvar för hans inneboende

Jag bor i en lägenhet som inneboende. Hyresvärden själv bor inte här, men hennes dotter gör det. I hyreskontraktet stod inget om att speciella regler ska följas, men hyresvärden plus dennes dotter har nu satt upp en massa regler gällande vad jag får och inte får göra. Är detta ett kontraktsbrott?

Lawline svarar

Hej, Se om hyra i Jordabalkens 12 kapitel http://lagen.nu/1970:994#R69 Det behövs i regel ett godkännande från hyresvärden att upplåta lägenhet eller del av lägenhet i andra hand (39-41 §§) Hyresgästen har en plikt att vårda lägenheten och ersätta skador som orsakats på grund av sitt vållande eller egen vårdslöshet (24 §) Denna ersättningsskyldighet gäller även skador orsakade av personer som vistas i lägenheten till exempel en inneboende. Hyresgästen är även skyldig att i sin användning av lägenheten inte utsätta grannar för sådana störningar som inte skäligen bör tålas. Hyresgästen ska vid sin använding av lägenheten i övrigt iakttaga allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Han är skyldig att hålla tillsyn så att dessa regler också efterlevs av dem han ansvarar för, som en inneboende. Det är svårt att närmare avgöra huruvida de regler som satts upp i ditt fall är skäliga eller om de inskränker din rätt till att nyttja den del du hyr. Då hyresgästen är ansvarig även för ditt vållande och vårdslöshet får han sätta upp regler så att du iakttar de regler som gäller för hyresgästen. Återkom gärna om du har ytterliga fråga, Med vänlig hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare