FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/10/2007

Hyresgästens vållande och vårdslöshet

En hyresgäst fick med min tillåtelse tapetsera om i lägenhet (var ej nöjd tapeten var endast 6 år så det var inte ett akut behov). Vid förarbete försökte han ta ner element (har fjärrvärme) det ledde till att det börja droppa vid kopplingen och jag är nu rädd för att det orsakat skador på flera ställen. Om det måste åtgärdas behöver hela systemet tappas på vatten (3 våningar) vem ska stå för kostnaderna, han har sagt att han inte tänkte sig för. Vid flytt av fönster gick även ett ytterglas sönder, hyresgästens försäkringsbolag sa att värden ska betala om det är yttre ruta trots att hyresgäst vållat skadan. Jag betala för att få allt ur världen men är det rätt. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Regler om hyresrätt återfinner du i jordabalkens 12 kapitel som även kallas hyreslagen, se http://lagen.nu/1970:994#R62 . Hyresvärden, du, har en underhållningsplikt och ska under hyrestiden hålla lägenheten i ett brukbart skick. Med skäliga mellanrum ska hyresvärden tapetsera om och reparera lägenheten om inte annat har avtalats om (15 §). Hyresgästen har även själv rätt att på egen bekostnad i sin lägenhet utföra målning, tapetsering och liknande åtgärder (24a §). Hyresgästen har också en vårdnadsplikt av lägenheten under hyrestiden. Uppkommer det en skada på grund av hyresgästens vållande eller vårdslöshet är han skyldig att ersätta skadan. Ersättningsskyldigheten gäller också för skador som uppkommit genom försummelse av någon annan i hans hushåll, gäst eller någon som utför arbete i lägenheten för hyresgästens räkning (24 §). Praxis har uttalat att skada som typiskt sätt uppkommer genom ovarsamhet får antagas ha vållats av hyresgästen såvida det inte framkommer omständigheter som tyder på att skadan uppkommit på annat sätt (se vidare NJA 1991 s.476). Enligt min bedömning är alltså hyresgästen skyldig att ersätta skadan på vattensystemet i den utsträckning hans vållande orsakat detta. Kan det uteslutas att skadorna inte orakats på grund av annat fel eller ålder etcetera är hyresgästen ansvarig för sin vårdslöshet. Vad gäller fönsterglaset låter det även här som en skada som hyresgästen ska ersätta. Hyresvärden är ju i sin underhållsskyldighet skyldig att se till att bland annat fönster är i gott skick men går de sönder på grund av hyresgästens vållande är det enligt mig den senare som ska stå kostnaden. Jag föreslår att du försöker lösa ersättningen med hyresgästen och även att ta en dialog med försäkringsbolaget angående glasrutan. För ytterliga vägledning rekommenderar jag www.hyresnämnden.se. Med vänlig hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare