FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/10/2007

Hyresgästens rättigheter när besittningsskydd saknas

Jag har ett korttidskontrakt på en lägenhet. Jag avskrev mig besittningsrätten i samband med kontraktsskrivningen. Godkännande för det gavs p g a att fastigheten skulle genomgå en stor ombyggnation. Vid kontraktsskrivningen fick jag veta (muntligen) att jag inte fick hyra ut lägenheten i andra hand. Stämmer det att man inte kan få tillstånd till det på några grunder om man har ett korttidskontrakt? Kan de vräka mig för att jag under en period har varit folkbokförd någon annanstans? M a o hur mycket omfattas man av hyreslagen när man har ett korttidskontrakt?

Lawline svarar

Hej, Alla hyresgäster, oavsett längden på deras hyreskontrakt, omfattas av hyreslagen. Den kan man inte avtala bort, och gäller alltså även på ditt korttidskontrakt. När jag läser din fråga så tolkar jag det som att du har fått borttagandet av besittningsskyddet godkänt av hyresnämnden. En avskrivning av ifrågavarande slag måste upprättas på en särskild handling och godkännas av hyresnämnden för att överhuvudtaget bli gällande. Jag utgår ifrån att så har skett i ditt fall. Vill man hyra ut sin lägenhet i andra hand så skall man först och främst be om hyresvärdens samtycke till detta. Han har all rätt att neka dig detta och ett nej från hyresvärden är ett nej. Att inte bry sig om hyresvärdens beslut kan i det långa loppet vara en grund för uppsägning (det skall dock väldigt mycket till för det). Däremot har man som hyresgäst rätt att föra frågan vidare till hyresnämnden och få saken prövad där. Hyresnämnden kan lämna tillstånd till en andrahandsuthyrning t.ex. vid tillfälligt arbete på annan ort eller för att din hyresvärd helt enkelt inte har en befogad anledning att vägra lämna sitt samtycke. Har man ett bra skäl till varför man vill hyra ut sin lägenhet i andra hand så brukar inte hyresnämnden ha något att invända mot det. Jag rekommenderar dig därför att höra av dig till dem. Hyresnämnden behandlar ditt ärende dessutom kostnadsfritt. Detta är en rätt som hyreslagen ger alla hyresgäster, och den utesluter inte dig på grund av att du hyr lägenheten under kort tid. Att man har avsagt sig besittningsskyddet betyder ingenting annat än att man inte har en rätt att få sitt hyreskontrakt förlängt. Under din hyresperiod har du en lika stark rätt som övriga hyresgäster. Hyresvärden behöver därför starka skäl för att kunna säga upp dig innan din hyresperiod tagit slut. Att du har varit folkbokförd på en annan adress under en period är inte ett sådant skäl. I prövade mål så har hyresgäster varit bosatta på andra adresser under flera år utan att har blivit uppsagda. Vänligen
Therese JanssonRådgivare