FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2007

Förfallodag av muntligt avtalat lån

Hej Min fråga gäller muntligt avtal gällande lån av pengar. Jag fick låna pengar av en arbetskamrat. En rätt så stor summa, när jag skulle köpa en bostadsrätt. Hon visste om min eknomiska situation innan hon gav pengarna. Vi kom överens om att pengarna skulle betalas tillbaka när lägenheten skulle säljas, jag behövde inte heller stressa utan kunde sälja när jag ville. Vi skrev aldrig under några papper utan pengarna gavs bara, lägenheten står endast på mig samt lånet. Nu vill hon ha pengarna tillbaka, vilket är rätt så omöjligt just nu. Vad har jag för rättigheter? Jag har även sparat sms där hon medger vår överenskommelse.

Lawline svarar

Hej. I svensk rätt är muntliga avtal gällande på samma sätt som skriftliga. Det innebär att den överenskommelse ni gjort muntligen är den som in första hand är gällande. Ett praktiskt problem med muntliga avtal är ofta bevissvårigheterna. Det är svårt att tillstyrka muntliga avtal och därför är ofta låneavtal lämpliga att göra skriftligen. I ditt fall är förfallodagen av lånet den dag du säljer lägenheten. Det borde innebär att långivaren inte kan komma och kräva betalning i förhand så länge du inte brutit övriga avtalsförpliktelser. Betalning för ska erläggas när du avyttrar lägenheten. Mvh
Ola DavidssonRådgivare