FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/08/2007

Tvungen att sälja samägd fastighet?

Min fråga ställer sig kring en husförsäljning där vi båda har fått ärva en fastighet med lika delar. Blir jag tvingad till en tvångsförsäjning nu när den andre parten vill ha ut sin del, enligt samäganderättslagen. Kan jag på något vis påverka detta?Den andre parten vill även att försäljningen går till budgivning och vill inte bli utköpt.Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Lagen om samäganderätt hittar du http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Den är tilläplig på din situation enligt 1 §. Lagen om samäganderätt är dispositiv, vilket betyder att det går att avtala delägare emellan om att något annat skall gälla än vad lagen säger. Har inget annat avtalats gäller dock att envar delägare har rätt att ansöka hos rätten om att den samägda egendomen utbjuds till försäljning på offentlig auktion, detta enligt 6 §. Där har du möjlighet att köpa egendomen om du vill. Beroende på fastighetens typ kan det eventuellt vara av intresse för dig att undersöka möjligheten till klyvning av fastigheten, viklet stadgas om i 7 §. Om du vill detta måste det isåfall tillkännages innan frågan om försäljningen är avgjord av första domstolainstans. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare