FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/08/2007

Felaktigt utbetald lön

Hej! Jag har precis fått en faktura på 22000 kr från ett företag jag tidigare arbetat för. Enligt dem har jag felaktigt fått utbetald lön på ca 800 kr i månaden i 2 års tid. Detta är ingenting jag uppmärksammat utan pengarna har jag förbrukat. Jag har varit i kontakt med dem och de vill ha tillbaka pengarna direkt alt. betala inom 3 månader. Har de rätt till detta?

Lawline svarar

Hej. Enligt principen om condictio indebiti ska en felaktig betalning som huvudregel återgå till betalaren. Den som erhållit en felaktig betalning är således skyldig att återbetala det felaktigt utbetalda beloppet. I undantagsfall kan den som erhållit betalningen få behålla pengarna. Kraven som ställs är emellertid höga. Betalningsmottagaren måste ha förbrukat pengarna samt varit i god tro om att pengarna varit hans egna. Detta innebär att betalningsmottagaren inte har insett att pengarna inte var avsedda för honom. Det är inte tillräckligt att du inte uppmärksammat betalningen utan du måste i princip vara i en positiv tro om att pengarna faktiskt varit dina egna och att du förväntat dig utbetalningar av den storleken du erhållit. Om de de 800 kronorna du fått i månaden varit en del av din övriga lön från företaget har du möjligen varit i god tro om att du erhållit för mycket betalning. Om emellertid de 800 kronorna är det enda belopp, eller en avsevärt stor del av det månatliga totalbeloppet du fått från företaget befinner du dig inte i god tro om att pengarna inte var dina egna. Det rör sig således om en trovärdighetsbedöming om huruvida du insett att du fått för mycket pengar eller inte. Du är emellertid upp till dig att styrka att du varit i god tro om betalningen du erhållit. Mvh
Ola DavidssonRådgivare