FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/09/2007

Vad tillhör en hyreslägenhet?

Vi ska flytta från en hyresrättslägenhet. Vad får man inte ta med sig enligt lag? Exempelvis har vi för egna pengar satt upp ett vindskydd förankrat i huset; få vi montera ned det och ta med? Och vad får man ta med sig inne i lägenheten, Vi har satt upp egna persienner, få man ta ned och ta med sig dessa? Och om man har fått muntligt tillstånd av den förra hyresvärden att montera upp ett vindskydd, är man då skyldig att själv begära tillstånd av den nya hyresvärden för samma lägenhet? Vilka paragrafer i jordabalken hänvisar man till ?

Lawline svarar

Hej! Du får inte ta med dig sådana saker som tillhör fastigheten det vill säga fastighetstillbehör eller byggnadstillbehör, 2:1-2 JB. Fastighetstillbehör är till exempel byggnader, vad som utgör byggnadstillbehör är något svårare att urskilja, i lagen talas om fast inredning och annat som byggnaden försetts med för stadigvarande bruk för fastighet eller del av denna. Ett vindskydd kan anses vara ett byggnadstillbehör enligt definitionen i 2:2 JB, men i ditt fall, då du själv har bekostat vindskyddet och persiennerna, verkar det som att detta fortfarande utgör lös egendom enligt 2:4 JB. Ett föremål som tillförts fastigheten av en nyttjanderättsinnehavare (du som hyresgäst) eller annan än fastighetsägaren, hör ej till fastigheten såvitt föremålet och fastigheten kommit att ägas av samma person. Vad gäller den andra delen av din fråga förstår jag det som att du har bott i en och samma hyreslägenhet men du har fått en ny hyresvärd. Den gamle ägaren ska göra ett förbehåll om upplåtelsen för att den ska gälla, 7:11 JB. Om hyresavtalet är skriftligt och tillträde till lägenheten har skett behövs inget förbehåll, 7:13 JB. Även om man kan betrakta tillståndet som en del av ditt hyresavtal är det problematiskt att tillståndet givits muntligen. Det behöver ju inte innebära ett problem för den nye hyresvärden men om denne inte vill ha vindskydd uppsatta och ni inte har skriftligt på detta kan ett nytt tillstånd behövas av den nye ägaren på grund av bevisproblemet. Jordabalken hittar du http://www.lagen.nu/1970:994. Med vänliga hälsningar
Rådgivare