FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/09/2007

Säga upp hyresavtal på grund av ohyra

Hej, Jag hyr sedan en månad tillbaka en lägenhet i andra hand. Kontrakt är skrivet till 1:a mars. Jag har nyss flyttat in och vill inte bo kvar längre. Anledningen till det är att lägenheten är så ofräsch och smutsig! Jag har hittat larver i sängen och i köket under urstädning. Jag har läst att uppsägningstiden är 3 månader enligt lagen. Läste att om ohyra ger men för hyresgästen kan avtalet sägas upp ögonblickligen. Kan jag ta hjälp utav det? Om det är möjligt, hur går det till? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Som huvudregel gäller att lägenheten skall tillhandahållas på ett enligt den allmänna uppfattningen på orten fullt brukbart skick. Ohyra som förekommer under hyrestiden likställs med skada eller brist och medför att en del olika åtgärder kan bli aktuella. Du skriver om att du vill säga upp hyreskontraktet omedelbart. I första hand skall ohyran dock försöka bekämpas. Det ligger på din hyresvärd att ordna det. Om det inte görs inom en snar tid eller om hyresvärden rent av struntar i att hjälpa dig får du säga upp avtalet omedelbart. Det krävs emellertid då att bristen kan anses vara av väsentlig betydelse, vilket givetvis kan argumenteras både för och emot beroende på mängd, antal förekommande tillfällen osv. Du bör även ta i beaktande att du under den tid som ohyran befinner sig i lägenheten har rätt till hyresnedsättning som svarar mot olägenheten. Lagrum: Jordabalken 12:9 st. 1, 12:11 st. 1 p. 2-3, 12:16 st. 1 p. 1 samt 12:17. se http://www.lagen.nu/1970:994
Rasmus FahlénRådgivare