FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/09/2007

Utköp ur samägd fastighet

Jag äger en fritidsfastighet tillsammans med min bror. Jag vill sälja min andel och har erbjudit honom att lösa ut mig. Han är beredd att göra det men vill bara betala taxeringsvärdet. Jag anser att det är rimligt att han betalar marknadsvärdet. Vad är egentligen rimligt?

Lawline svarar

Hej! Samäganderättslagen är tillämplig (http://lagen.nu/1904:48_s.1). Lagen är dispositiv vilket innebär att den kan sättas ur spel genom avtal mellan ägarna av den samägda egendomen. För att förfoga över egendomen krävs samtliga delägares samtycke (2 §). Det finns ingen regel i samäganderättslagen som säger att en delägare har rätt att bli utköpt av en annan delägare. Självklart kan du och din bror däremot avtala om ett utköp, men detta kräver alltså att ni är överens om vilket värde som ska gälla. Kommer ni inte överens om utköpet finns således ingen möjlighet enligt samäganderättslagen att få igenom en sådan disposition tvångsvis. Vad som återstår i sådana fall är en rätt för varje samägare att ansöka hos tingsrätten om att godset för gemensam räkning skall försäljas på offentlig auktion (6 §). En god man kommer därmed att utses av rätten för att sköta försäljningen (8 §). Detta innebär att alla delägares andelar i det gemensamt ägda godset går ut till försäljning, men en delägare som vill ha kvar fastigheten kan vara med i budgivningen. Det är den gode mannen som skall bestämma försäljningsvillkoren, och därmed även priset. Rätten kan dock, på begäran av en delägare, bestämma ett lägsta pris som fastigheten inte får säljas under (9 §). Vänliga hälsningar,
Rebecka BoholmRådgivare