FrågaEKONOMIÖvrigt23/01/2006

Hur länge kan man vänta med att skicka en faktura?

Hur länge kan ett företag vänta med att skriva en faktura. Vi har fått faktura från ett företag gällande 2002. Vad gäller i detta fall?

Lawline svarar

Hej! Om du är konsument gäller en treårig preskriptionstid enligt 2 § PreskrL vilket betyder att om du inte hört något från företaget och du inte hört av dig till dem inom loppet av tre år så är fordran preskriberad vilket innebär att du inte behöver betala. Har du köpt varan som näringsidkare gäller dock en tioårig preskriptionstid enligt samma paragraf vilket innebär att du fortfarande är betalningsskyldig. Kontakta företaget och meddela att fordran är preskriberad då du inte hört något från dem på över tre år. Lycka till! Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare