FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/09/2007

Straffbart att bränna svenska flaggan?

Är det olagligt att bränna den svenska flaggan eller något annat lands flagga?

Lawline svarar

Nej, det är inte straffbart i sig att bränna något lands flagga i Sverige. Det finns andra länder där det mycket väl skulle kunna vara straffbart att bränna det egna landets flagga, t.ex. Turkiet, och det finns säkert människor som tycker att det vore omoraliskt och fel att bränna den svenska flaggan, men straffbart är det inte. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare