FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/08/2007

Avtals giltighet

Hej! Jag har ett litet företag och undrar lite över vad som krävs för att ett avtal ska vara giltigt. Vi har nämligen fått ett kravbrev från ett företag som hävdar att vi ingått ett avtal via telefon. Detta ska enligt företaget vara inspelat på telefon men när jag ringde företaget ifråga och ville ha en kopia på det inspelade avtalet så var ju säljaren så oturligt på semester.... Till saken hör att ingen av oss 3 på kontoret har något minne av att ha ingått ett avtal per telefon. Min fråga är om man inte ska få någon form av orderbekräftelse även om avtalet har tecknats per telefon?

Lawline svarar

Hej, När det kommer till att sluta sådana avtal finns det inga formkrav. Avtalet är giltigt då köparen har accepterat säljarens bud, det spelar ingen roll att de inte har skickat någon orderaccept. Ur bevissynpunkt är det dock alltid bra att kräva en orderaccept men det är inget som krävs för att avtalet ska vara giltigt och företaget är inte skyldig att skicka någon. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare