FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/09/2007

Försäljning av samägd fastighet

Hej, Två ägare av en sommarfastighet. Ena parten är ej intresserad av att sälja sin del men kan tänka sej att köpa ut den andra partens del förutsatt att priset är acceptabelt. Kan ena parten tvinga, t ex via domstol, den andra parten att antingen sälja sin del till det pris den parten vill ha eller att bli utköpt till det priset?

Lawline svarar

När det finns två ägare till en sommarfastighet så blir Lagen om samägande tillämplig http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . När den ena parten vill sälja kan han ansöka hos tingsrätten om att fastigheten skall säljas på offentlig auktion. Båda ägarna kan sedan ansöka om att domstolen skall fastställa ett lägsta pris på fastigheten. Detta gäller förutsatt att ni inte avtalat om att använda ett annat förfarande vid försäljning. Den ena parten kan alltså tvinga fram en försäljning men inte vara säker på vilket pris den sker till. Vid försäljningen kan givetvis båda parter bjuda.
Albert RoosRådgivare