FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/08/2007

Uppsägning i förtid

Jag hyr en enfamiljsvilla med bestämd hyrestid på två år (fr. 1/11 2006 dock längst t.o.m 31/12 2008) och har bott i huset i snart 10 månader. Hyreskontraktet skrevs på Fastighetsägarnas standardformulär nr. 23 där det klart och tydligt står att parterna ej ingått något skriftligt avtal om avstående av besittningsskyddet enligt §45 andra stycket hyreslagen. Nu vill husägaren sälja huset för att kunna köpa sig ett annat hus på annan ort. Vad är det som gäller ? Har han med detta rätt att säga upp avtalet pga tungt vägande argument trots att jag har besittningsskydd enl §45 andra stycket hyreslagen ? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Först och främst gäller att hyresvärden inte kan säga upp avtalet och få er att flytta innan hyrestiden löpt ut. Det föreligger inte någon förverkansgrund som enligt Jordabalken 12:42 http://www.lagen.nu/1970:994#R71 skulle kunna innebära att hyresvärden har rätt att säga upp ert avtal i förtid. I ert fall gäller att hyresvärden ska säga upp avtalet senast tre månader innan hyrestiden löper ut, se JB 12:4 st2 p3. Eftersom ert avtal gäller för bestämd tid kan Ni således inte tvingas flytta innan de två åren ni avtalat om löpt ut. Besittningsskyddet å sin sida innebär att Ni kan ha rätt till förlängning även efter det att Er hyrestid löpt ut. För att Ni inte ska ha rätt till förlängning krävs att JB 12:46 punkt 6 och JB 12:49 är uppfyllda. Ni skulle alltså kunna vägra att avflytta och på så sätt tvinga hyresvärden att hänskjuta tvisten till hyresnämnden som i sin tur får avgöra om någon av uppsägningsgrunderna i 46§ är tillämpliga. I Ert fall skulle jag dock inte rekommendera detta då det verkar som att 46§ punkt 6 kan vara uppfylld. Sammanfattningsvis har hyresvärden inte rätt att säga upp ert avtal i förtid, däremot måste Ni förmodligen finna Er i att avflytta då hyrestiden löpt ut. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare