FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/08/2007

Möjlighet att skriva in sin dotter i sitt hyreskontrakt

Jag är 80 år gammal och bor i en hyreslägenhet med kontrakt i mitt namn. Min dotter befinner sig mitt i en skilsmässa och bor hos mig sedan sex månader. Jag vill att hon ska vara inskriven i mitt kontrakt ifall jag dör före min tid och hon blir hemlös utan rätt till lägenheten. Jag skrev till min värd som i sin tur avslog min ansökan med stöd av någon paragraf i hyresrättslagen. Kan jag överklaga och få rätt i detta fall? Finns det något lag som stödjer äldre personer som har behov att dela sina sista dagar med de nära och kära?

Lawline svarar

Att skiva in din dotter i hyreskontraktet ger henne, som du skriver, självständig rätt till lägenheten och därför gäller samma regler som vid en överlåtelse av hyresrätten. Bestämmelser om överlåtelse finns i Hyreslagen (JB kap 12, se http://lagen.nu/1970:994). Utgångspunkten är att samtycke krävs av hyresvärden för att en överlåtelse till ny hyresgäst ska vara möjlig (32 §). I vissa fall kan en överlåtelse vara möjlig utan samtycke om istället hyresnämndens tillstånd ges. Så är det om man vill överlåta sin lägenhet till en närstående som man varaktigt sammanbor med (34 §). Närstående kan vara föräldrar, barn, syskon och andra nära släktingar och i mycket speciella fall även andra nära personer. Det krävs då att man sammanbor varaktigt, som utgångspunkt några år, men även kortare tider har godtagits, särskilt vid oförutsedda händelser som någons bortgång. Det kan finnas en möjlighet i ditt fall om er avsikt är att sammanbo på obestämd tid framåt. Vänd dig till hyresnämnden om du vill få ditt fall prövat. Angående andra bestämmelser så finns det ingen speciell lag som ger dig stöd för din dotters övertag av lägenheten för att du är äldre, men enligt Hyreslagen kan du ha din dotter boende hos dig som inneboende så mycket du vill, det enda kravet är att det inte ger olägenhet för hyresvärden, något som i allmänhet inte är fallet. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare