FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/08/2007

Kommunens förköpsrätt i Öckerö kommun

Öckerö kommun hävdar förköpsrätt av en fastighet på 1500 m2 bebyggd med enbostadshus för permanentboende. Kan de motivera det enligt lagen? De säger att de har utökad förköpsrätt i Öckerö kommun. Var står det?

Lawline svarar

Hej, Frågan om kommunens förköpsrätt regleras i Förköpslagen som Du hittar http://www.lagen.nu/1967:868 . Av 1 § 5 punkten och 3 stycket framgår att kommunen i vissa områden har förköpsrätt om fastigheten är bebyggd med bostäder för permanent bruk och efterfrågan på fritidsbostäder i området är stor. Vilka områden detta gäller framgår av bilagan till Förköpskungörelsen som Du hittar http://www.lagen.nu/1967:873 . Av bilagan framgår att hela Öckerö kommun omfattas. Undantaget i 3 § Förköpslagen för tomter som är mindre än 3000 m2 gäller inte när kommunen har en sådan särskild förköpsrätt som det är fråga om här. En möjlighet för en säljare och/eller köpare i det här fallet är dock att bestrida kommunens förköpsrätt och göra sannolikt att bostaden kommer att användas som permanentbostad. Frågan om tillstånd till förköp prövas då av regeringen, se Förköpslagen 9 § 1 stycket 3 punkten. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare