FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/09/2007

Gäller det muntliga avtalet?

Hejsan! Min son har byggt ett hus på en tomt och frågade en markägare brevid om det gick bra att gallra bland lite träd vilket han fick löfte om. Men nu vägrar markägaren honom att gallra. Gäller lagen om muntligt löfte här? tacksam för svar

Lawline svarar

Hejsan! Ja, enligt svensk rätt är muntliga avtal som huvudregel rättsligt bindande, därmed borde även löftet om att gallra bland träd vara giltigt (även om ett skriftligt avtal alltid är att rekommendera). Problematiken med muntliga avtal ligger dock i att styrka att avtal kommit till stånd, det är inte alltid enkelt när ord står mot ord och det inte finns något ytterligare bevis på avtalets existens. Du kan naturligtvis driva saken vidare men frågan kommer då först och främst att gälla huruvida du kan bevisa att avtal ingåtts. Mvh,
Rådgivare