FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/08/2007

Preskription och återbetalningsdatum vid skuldebrev

Hej! Jag har en fråga ang skuldebrev. Om man för 13 år sedan skrev ett skuldebrev på en viss summa utan angivet återbetalningsdatum och nu den som lånat ut pengarna avlidit men vars fru kräver pengarna tillbaka är man då återbetalningsskyldig till henne? Vill gärna ha lite info om skuldebrev. Finns det ingen preskripitionstid på detta?

Lawline svarar

Hej! Information om skuldebrev finns att hitta i den mycket gamla skuldebrevslagen (se http://www.lagen.nu/1936:81 ). I dess 1 kap 5§ finns följande att läsa: "Är förfallotid ej avtalad, vare gäldenären pliktig att infria skuldebrevet när borgenären det fordrar och äge rätt att betala det så snart han vill". Vidare finns det olika typer av skuldebrev. Om Ert skuldebrev är ställt till den avlidne rör det sig om ett enkelt skuldebrev som det finns att läsa om i 3 kap skuldebrevslagen. 1 kap 5§ gäller dock båda typerna av skuldebrev. Att den avlidnes fru kräver inbetalning kan betyda att hon förvaltar mannens dödsbo. Man har fortfarande en skyldighet att betala. Till frågan om preskription. Preskriptionlagen ( se http://lagen.nu/1981:130 ) gäller även skuldebrev. Huvudregeln finns i 2 §. En fordran preskriberas normalt efter 10 år om inget preskriptionsavbrott sker ( läs i 5§ om detta ). Preskriptionstiden ligger på 3 år för en fordran på konsument, om det inte rör sig om något som kallas för ett löpande skuldebrev ( jfr 2 kap skuldebrevslagen). Det låter dock inte som att Er fordran tillkommit i något konsumentförhållande. Huvudregeln på 10 år gäller. Eftersom fordran på Er uppkom för 13 år sedan kan det hända att den är preskriberad. Inget preskriptionsavbrott får dock ha skett. Med vänlig hälsning,
Rådgivare