FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/08/2007

Är det olagligt att ha två hyresrätter?

Är det lagligt att ha två stycken hyresrätter i Stockholm och bo i den ena? Vad säger jordbalken om detta?

Lawline svarar

Hej, Endast om en lägenhet är övergiven - d.v.s. om den inte längre nyttjas som bostad, och om hyresgästen inte heller avser att återuppta nyttjandet, kan hyresvärden ha rätt att återta nyttjanderätten. Det får i så fall inte finnas några tecken på att lägenheten bebos i någon mån. Detta förhållande bör styrkas av hyresvärden. Ovannämnda regel återfinns i Jordabalkens 12 kapitel 27 §, som Du hittar http://www.lagen.nu/1970:994#K12P27 Med vänliga hälsningar
David KarlssonRådgivare