FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/08/2007

Ansvarsfördelningen i en Bostadsrättsförening

Om maskinerna i tvättstugan är trasiga kan styrelsen köpa nya maskiner utan en extra stämma? Jag sitter i styrelsen för en förening som är 2 år gammal (29 medlemmar) maskinerna i tvättstugan rä gammla och fungerar ej. Nu har vi i styrelsen tagit in pris på nya maskiner ca 80 000 kan vi beställa dessa nu utan extra stämma många är bortresta men vi känner att föreningen måste ha en fungerande tvättstuga. Det beslutades på årsstämman att vi skulle ha en tvättsuga och ta fram förslag på renovering av hela tvättsugan (målning osv) men nu har vi en halvt fungerande tvätt maskin. Tacksam för svar snarast Mvh Johnny

Lawline svarar

Hej! Det är inte sällan det, precis som i detta fall, dyker upp problem med gränsdragningen och ansvarsfördelningen i en bostadsrättsförening. Vad skall egentligen beslutas av en samlad föreningsstämma och vad har styrelsen befogenhet att själva besluta om? Rent generellt kan man säga att standardförbättringar såsom installation av hiss etc. bör tas av en samlad stämma medan rena reparationer bör kunna beslutas av styrelsen. Som du beskriver det hela verkar detta vara något mellanting mellan de två. Det är därför svårt att säga något garanterat ja eller nej på din fråga. Det som talar för att det här är ett beslut som ni i styrelsen själva bör kunna ta är att om alla beslut om renovering samt reparation skulle tas av en samlad stämma skulle föreningslivet bli mycket tungrott. Det är därför sagt att styrelsen skall sköta det löpande arbetet med föreningen. Något som till exempel reparationer. Eftersom, som du nämner, ni vid senaste stämman tog beslut om en renovering av tvättstugan bör man dessutom möjligtvis kunna anse att det fortsatta arbetet med denna överläts på styrelsen. Det handlar här dock om relativt omfattande reparationer, och, som du själv påpekat, om ganska mycket pengar. Detta är något som talar för att ni borde sammankalla en stämma och tillsammans med andra medlemmar ta ett beslut. Beslut om större reparationer tas inte sällan av stämman och bör egentligen göras det även fast styrelsen i praktiken ofta har befogenhet att ta besluten. Står det något i föreningens stadgar om ansvarsfördelningen som kan ge en fingervisning om hur situationen skall hanteras eller sades något på den senaste stämman när saken var uppe? Om inte gör ni nog klokt i att, om möjligt, avvakta med omfattande inköp till att dessa har tagits upp under en stämma. Akuta inköp skall dock självklart göras. Man måste kunna tvätta i en tvättstuga, men kanske kan ni begränsa inköpen för nu och sedan komplettera. Lycka till! Med vänlig hälsning
Rådgivare