FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/10/2007

Arrendeavgift - retroaktiv betalning

Vi har en sommarstuga som är byggd på ofri grund (avlägset mitt i skogen utan el och vatten) någon gång under 20-talet. Stugan har varit i famljens ägo sedan cirka 15 år. Under denna tid har vi inte informerats om någon arrendeavgift. Nyligen fick vi en lapp på våran dörr av markägaren om att kontakta honom angående arrendeavgit. Att betala en arrendeavgift är för oss inget konstig och vi skriver gärna ett avtal om att betala arrende, men markägaren kräver också en retroaktiv avgift för dom senaste 5 åren. Har han rätt att kräva en sådan avgift? Kan märkägaren höja arrendet för oss men inte för grannen (Samma areal)? Vi har frågat våran granne om detta och har också nyligen fått betala arrende plus fem år bak i tiden.

Lawline svarar

Hej! Bestämmelser om arrende i allmänhet finns i 8 kap. jordabalken (JB). Generellt sett gäller ett krav på att arrendeavtal skall upprättas skriftligen. Såvitt jag förstår har det aldrig funnits något avtal mellan er och markägaren. För den tid som passerat torde markägaren därför inte ha någon rätt att ta ut en arrendeavgift. Förhållandena när ni köpte sommarstugan kan emellertid ha betydelse. Fanns det något fungerande arrendeförhållande på den tiden, för 15 år sedan, mellan husägaren och dåvarande markägare? Var det tänkt att ni skulle träda in i det avtalsförhållandet? Jag föreslår att ni kontaktar arrendenämnden i det län sommarstugan är belägen och diskuterar frågan med dem innan arrendeavtal sluts. För övrigt gäller att om parterna i ett arrendeförhållande är oense om storleken på arrendeavgiften, så har arrendatorn möjlighet att deponera det tvistiga beloppet hos länsstyrelsen. På så vis undviker arrendatorn risken att arrenderätten förverkas, om det skulle visa sig att markägaren har haft rätt till det tvistiga beloppet. Detta är ett alternativ som du kanske skulle kunna begagna dig av. Saken är dock den att det som sagt inte verkar finnas något arrendeavtal överhuvudtaget i ert fall, varför bestämmelserna om deponering till länsstyrelsen förmodligen inte blir aktuella. För säkerhets skull rekommenderar jag dig att kontakta även länsstyrelsen angående dessa frågor. För lagtext se http://www.lagen.nu/. Med vänlig hälsning
Markus OlssonRådgivare