FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/08/2007

Giltigheten av s.k. tredjemansavtal

Hej! Jag har sålt en hund som har haft ganska många ägare innan mig. Jag var tyvärr tvungen att sälja henne när min sambo och jag gick skilda vägar. Den nya ägaren och jag kom bra överens och det kändes jättebra. Det jag hade som krav var att om hon fick problem med hunden skulle hon ringa mig, sen krävde jag att om hon inte kunde ha hunden mer skulle jag få komma och hämta henne pga att jag inte ville att hon skulle ha fler hem. Nu har hon sålt hunden utan att säja något till mig, vad har jag för rättigheter? Den nya ägaren har ringt mig och sagt att hunden är väldigt undernärd. Hon verkar inte vilja sälja tillbaka hunden till mig, vad kan jag göra? jag vill inte utsätta henne för mer skit nu, jag vill bara ha henne tillbaka.

Lawline svarar

Hej, tyvärr verkar det inte finnas så mycket Du kan göra i den här situationen mer än att vädja till den nye ägaren om att få tillbaka hunden. Rent juridiskt är den nye ägarens köp av hunden giltigt. Villkoret som fanns i avtalet, att Du skulle kontaktas innan hunden såldes vidare, gäller bara mellan Dig och den tidigare ägaren. En grundläggande princip i svensk rätt är att två personer inte kan avtala om att ett visst villkor skall gälla för en tredje person (möjligtvis undantaget om det är något som endast är till fördel för den tredje personen). Möjligtvis skulle du kunna kräva någon ersättning av den tidigare ägaren för att denne har brutit avtalet som fanns mellan Er. För att få tillbaka hunden kan Du dock inte göra annat än att försöka komma överens med den nuvarande ägaren. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare