FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/07/2007

Uppsägning av hyresavtal

Vad gäller för regler angående skriftlig uppsägning av en nyttjanderätt/lägenhetsavtal? (innehåll, leveranssätt, m.m)

Lawline svarar

Hej! Jag antar att du med uppsägning av ett lägenhetsavtal syftar på uppsägning av ett hyresavtal. För sådan uppsägning återfinns regler i 12 kap. 8 § jordabalken. En uppsägning ska, enligt detta lagrum, vara skriftlig, om hyresavtalet har varat längre än tre månader i följd vid den tidpunkt till vilken uppsägningen sker. Uppsägningen kan alltså vara muntlig om hyresförhållandet varat högst tre månader vid den tidpunkt till vilken uppsägning sker. Uppsägningen får vidare även vara muntlig, om det är hyresgästen som säger upp avtalet för upphörande och hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande av uppsägningen. Uppsägningen får ske hos den som är behörig att ta emot hyra på hyresvärdens vägnar. Säger hyresvärden upp ett bostadshyresavtal och måste uppsägningen enligt ovan sagda vara skriftlig, bör hyresvärden, om inte hyresgästen saknar rätt till förlängning, i uppsägningen ange orsaken till att avtalet skall upphöra. Uppsägningen blir dock inte ogiltig om värden låter bli att ange orsaken. Om orsaken angivits kan ändring eller tillägg senare göras utan inskränkningar. Regeln gäller oavsett om uppsägningen avser upphörande i förtid eller till hyrestidens utgång. Saknar hyresgästen besittningsskydd behöver orsaken inte anges. Skriftliga uppsägningar ska som huvudregel delges den som söks för uppsägning. Detta gäller dock inte om den som söks för uppsägning har hemvist här i landet och det inte är fråga om en uppsägning i förtid - i sådant fall får uppsägningen sändas i rekommenderat brev. Uppsägningen anses då ha skett när den har avlämnats för postbefordran under den söktes vanliga adress. Har hyresgästen lämnat hyresvärden uppgift om en adress, under vilken meddelanden till honom ska sändas, anses den som hans vanliga adress. I annat fall anses den uthyrda lägenhetens adress som hyresgästens vanliga adress. Om en hyresvärd eller en hyresgäst, vars avtal ska sägas upp, inte har något känt hemvist här i landet och om det inte heller finns något känt ombud som har rätt att ta emot uppsägning för honom, får uppsägning ske genom kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar. Utöver vad som stadgas i 12 kap. 8 § JB (se http://www.lagen.nu/1970:994#K12) finns inga generella krav på innehållet i en uppsägning. Med vänliga hälsningar
Rådgivare