FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/07/2007

Ingår rullgardin vid husförsäljning?

Vi ska köpa ett hus där säljaren vill ha betalt för rullgardiner samt en fastmonterad gardinskena som sitter i taket. Är detta riktigt att dessa föremål inte ingår i husköpet?

Lawline svarar

Hej Det finns bestämmelser i Jordabalken som tydliggör vad som är fast egendom och tillbehör till fastighet eller byggnad. Det som omfattas av dessa regler ingår vid en försäljning, om inte säljaren och köparen avtalat om något annat. Till byggnadstillbehör räknas föremål som tillförts fastighetens byggnader för stadigvarande bruk. Dessutom skall föremålet, för att räknas som byggnadstillbehör, vara till nytta oavsett vem som använder fastigheten. De föremål som du beskriver utgör med stor sannolikhet byggnadstillbehör och skall därför normalt ingå vid ett fastighetsköp. De finns inte uttryckligen uppräknade i lagtexten för vad som är byggnadstillbehör men listan i Jordabalken är inte uttömmande. Som jag sagt ovan så kan dessa regler avtalas bort och eftersom ni ännu inte har köpt huset så borde det stå säljaren fritt att som villkor för försäljning kräva extra betalt för föremålen. Regler om byggnadstillbehör finns i 2 kap 2 § Jordabalken http://www.lagen.nu/1970:994 Vänligen
Rådgivare