FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/07/2007

Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Vi köpte i våras en lägenhet till vårt barn men vårt barn ska till hösten påbörja sitt sista året på gymnasium och har inte råd att bo i lägenheten under kommande år. Kan vi hyra ut den i andra hand till någon annan eller finns det inte tillräckligt skäl för uthyrningen?

Lawline svarar

Hejsan! Visst finns det möjlighet att hyra ut i andra hand! Det krävs dock att du ansöker om tillstånd från styrelsen i bostadsrättsföreningen (se 7:10 BRL http://www.lagen.nu/1991:614#R38 ). Om du hyr ut lägenheten utan styrelsens samtycke har du förverkat nyttjanderätten till lägenheten. Tillstånd ansöker du skriftligt om och anger; vem som skall hyra bostadsrätten, vilken period uthyrningen gäller och skäl till uthyrningen. Skulle du inte få tillstånd av styrelsen kan du vända dig till hyresnämnden och få tillstånd där. Hyresnämnden lämnar tillstånd om du har beaktansvärda skäl för uthyrning och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke (se 7:11 BRL http://www.lagen.nu/1991:614#R38 ). Vad som utgör beaktansvärda skäl är svårt att säga generellt. I förarbetena sägs att man, som utgångspunkt, vid bedömningen av vad som ska anses utgöra beaktansvärda skäl, bör vara generös. Men samtidigt ligger det i kravet på att skälen skall vara beaktansvärda att de omständigheter som bostadsrättshavaren åberopar måste ha viss styrka. Man kan säga att beaktansvärda skäl föreligger när du har vägande skäl för att inte själv använda lägenheten, till exempel arbete/studier på annan ort, vård av anhörig på annan ort, sjukdom eller annan oförutsedd händelse där man är i en situation där man inte kan använda lägenheten under en viss tid. Men även andra faktorer kan tas i beaktande, därför är det svårt att ge något generellt svar. Med vänlig hälsning,
Rådgivare