FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/07/2007

Samägandeavtal då sambor köper bil

hejsan! jag och min blivande sambo ska precis skaffa en bil, vi undrar om man måste ha ett samäganderättsavtal? kan man skriva ett eget avtal? isf vad bör man tänka på?

Lawline svarar

Hej! Det finns inte något krav på att man skall skriva ett samäganderättsavtal. Har man inte överenskommit något särskilt regleras förhållandet vid en tvist i samgäanderättslagen som du hittar http://www.lagen.nu/1904:48%20s.1 . Samäganderättslagen är dispositiv, vilket innebär att man avvika från bestämmelserna i lagen genom ett avtal. Att skriva ett samäganderättsavtal har självklart en rad fördelar. I detta har man möjlighet att, allt efter förhållandena i det enskilda fallet, reglera ägandeförhållanden, fördelning av kostnader för förvaltning, framtida försäljning etcetera. Ingenting hindrar att man skriver ett avtal på egen hand. Tanken med ett avtal är ju att reglera frågor i förväg, innan en eventuell tvist uppstår, varför det är bra att fundera igenom hur man vill att saker ska regleras om olika situationer skulle uppstå. Det kan exempelvis vara separation, dödsfall eller fördelning av köpeskillingen vid en eventuell försäljning. Det är viktigt att man uttrycker sig tydligt i avtalet, för att undvika oklarheter, samt att alla parter skriver under avtalet. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare