FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/08/2007

Byte mellan hyresrätt och bostadsrätt

Jag har ett förstahandskontrakt och vill byta den mot en bostadsrätt. Bostadsrätten köper jag och överlåter kontraktet till säljaren. Är detta tillåtet och kan hyresvärden neka bytet?

Lawline svarar

Att byta hyresrätt mot bostadsrätt är tillåtet, sålänge inga svarta pengar förekommer. Du får alltså inte erbjuda en lägre köpeskilling än marknadspris, eller ett lägre pris än vad någon utan en hyresrätt skulle få betala för bostadsrätten. Att det är straffbart att handla med hyresrätter framgår av Jordabalken 12:65, se http://www.lagen.nu/1970:994#K12P65 . Hyresvärden måste alltid godkänna bytet. Det ska bland annat finnas beaktansvärda skäl till bytet, till exempel behov av större bostad, och bytet ska kunna ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden. Om hyresvärden nekar bytet, kan du vända dig till hyresnämnden. På senare år har dock hyresnämndens praxis blivit strängare, och man godkänner sällan byten mellan hyresrätt och bostadsrätt/villa, på grund av risken för att svarta pengar finns med i bilden.
Miranda BergRådgivare