FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/08/2007

Kan utlänningar åberopa sitt hemlands lagar i Sverige?

I Tyskland finns tydligen en lag som berättigar den som köpt en resa en viss summa pengar tillbaks om denna är missnöjd med resan. Om en tysk kommer till Sverige och är missnöjd med något, har denne rätt till pengar då också, med hänvisning till den tyska lagen?

Lawline svarar

Hej, Generellt gäller att lagen i det land i vilket man ingått ett avtal tillämpas vid en efterföljande tvist. Lagar tillämpas teritoriellt, inom ett lands gränser, och följer inte med en medborgare som befinner sig utomlands. Det är dock möjligt att avtala om att ett visst lands lagar skall tillämpas på ett visst avtal - s.k. lagvalsklausuler. Om man är missnöjd med en resa köpt i Sverige är man således hänvisad till de rättigheter Svensk lag ger. I Sverige finns Lag om paketresor, som kan ge rätt till prisavdrag och skadestånd om resan inte uppfyller avtalad standard. Lag om paketresor hittar Du http://www.lagen.nu/1992:1672 Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare