FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/07/2007

Andrahandshyresgästs rätt att ta över kontraktet

Hej! Har läst de flesta frågor och svar ang. andrahandsuthyrning på hemsidan men har en rätt knivig fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på.. Hyr sedan ett år tillbaka en lägenhet i andrahand med hyresvärdens godkännande (Ernst Rosén i Göteborg). Hon som står på förstahandskontraktet bor i Stockholm och har inget intresse av lägenheten längre eftersom hon arbetar i Stockholm. Hon vill väldigt gärna överlåta den till mig men vi vet inte hur vi ska gå tillväga... Har flyttat runt åtta (!) gånger under de tre åren jag bott i Göteborg och trivs himla bra i min nuvarande lägenhet. Jag vet att det finns bostadsköer, men finns det särskilda villkor om överlåtande av hyresrätt när andrahandshyresgästen och förstahandshyresgästen är överens? Vad brukar hyresvärden säga i liknande frågor? Kommer jättebra överens med mina grannar och vill verkligen inte flytta! MVH, Jaana Munne

Lawline svarar

Det finns ingenting som kan göra att du mot värdens godkännande tar över kontraktet. Att du har hyrt i andra hand ger dig ingen genväg. Det är bara att värden vill ha dig som hyresgäst som kan ge dig kontraktet så det enda råd jag kan ge dig är att fråga. Har du skött dig i ett år så kan det vara så att värden ser dig som en tillgång. Privata hyresvärdar brukar vara lättare att ha att göra med än kommunala i sådana frågor, men vill värden åt lägenheten finns det ingen chans. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare