FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/07/2007

Preskriptionstid för advokatkostnader

Avser delar av kostnader för advokathjälp. Krav ställdes 2000-04 på motsvarande 21 000:- Emellertid avvisades kravet pga motstridig syn på kostnaden/skulden. Nu 2007-06-12 kommer påminnelse på skulden med hot om rättsliga åtgärder. Kostnaden/skulden har EJ blivit påmind under dessa 7 år. Gäller preskriptionslagen om 3 år i detta fall ?

Lawline svarar

Hej, Enligt preskriptionslagen (som du hittar http://www.lagen.nu/1981:130 ) 2 § är preskriptionstiden 3 år för fordringar mot konsumenter och 10 år för övriga fordringar. Att anlita en advokat räknas som att köpa en tjänst vilket innebär att samma preskriptionstider gäller som för övriga typer av fordringar. Om din skuld är preskriberad efter de 7 år som gått beror på alltså på om det är en konsumentfordran eller inte. Om advokathjälpen t.ex. har anlitats av en firma som Du har drivit är preskriptionstiden 10 år men om det har skett för ett privat ändamål är fordran preskriberad och Du behöver alltså inte betala. Vänlig hälsning,
Jonas ÖjelidRådgivare