FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/07/2007

Om arrende

HEJ. Vi är en nybörjarfamilj inom fritidshusköp och arrende. Undrar bara vad som händer efter fem år med hus och dylikt då arrendet löper ut,om dom inte vill förlänga det? Skulle vara väldigt tacksam för ett snabbt svar.TACK

Lawline svarar

Hej! Enligt 10:3 Jordabalken (http://www.lagen.nu/1970:994 ) måste arrendeavtalet alltid sägas upp innan de fem åren går ut, annars förlängs avtalet ytterligare fem år. Om det kommer en uppsägning så säger 10:5 Jordabalken att avtalet ändå förlängs på fem år om inte någon av följande förutsättningar är uppfylld: 1. arrenderätten är förverkad eller förhållande som avses i 8 kap. 14 § föreligger, 2. arrendatorn i annat fall åsidosatt sina förpliktelser i sådan mån att avtalet skäligen icke bör förlängas, 3. byggnad på arrendestället uppförts utan bygglov i fall då sådant erfordrats eller i strid med en detaljplan eller områdesbestämmelser eller därmed jämförligt beslut av myndighet angående markens bebyggande eller användning, 4. i annat fall byggnad på arrendestället inte står i överensstämmelse med en detaljplan eller områdesbestämmelser och jordägaren gör sannolikt, att han skall använda arrendestället i enlighet med planen eller bestämmelserna, 5. jordägaren gör sannolikt, att arrendestället skall användas för bebyggelse av annat slag än det som avses med upplåtelsen eller för jordbruk, industri eller annan ekonomisk verksamhet, samt jordägarens intresse att kunna förfoga över arrendestället för sådant ändamål påtagligt överväger arrendatorns intresse av fortsatt arrende, 6. jordägaren i annat fall har befogad anledning att upplösa arrendeförhållandet. Det innebär att det krävs av den som vill säga upp er att visa att det finns någon typ av särskilda skäl enligt ovan, annars går det inte. Punkt 1 ovan hänvisar till 9:23 Jordabalken som handlar om dröjsmål med betalning och vanvård m.m., punkt 2 täcker in ytterligare fall av misskötsamhet hos arrendator, punkt 3 förklarar väl sig själva och handlar om svartbygge, punkt 5 och 6 handlar om jordägarens eget intresse att ändra användningen av marken och då måste det ske en viss avvägning. Hoppas att ni har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare