FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/06/2007

Formkrav vid fastighetsköp

Måste en köpebrevshandling i fråga om fastighetsförsäljning upprättas i två stycken originalhandlingar. //Hans

Lawline svarar

Hej, formföreskrifterna för fastighetsköp finns i 4 kap 1 § jordabalken, som du hittar http://www.lagen.nu/1970:994 . Här framgår att köpehandlingen ska vara skriftlig, undertecknad av både köpare och säljare. Den ska även innehålla en tydlig viljeförklaring om att en fastighet överlåts samt en specificiering av fastigheten och köpeskillingen. Bevittning är egentligen inte nödvändigt för att köpet skall vara giltigt och därmed bindande parterna emellan, däremot så krävs vittnen för att man ska få erhålla lagfart. (se 20 kap 7 och 8 §§ JB) Däremot krävs det inte att köpehandlingar upprättas i dubbla original, utan det räcker med en handling. Givetvis så är det en fördel i bevishänseende att köpare och säljare erhåller en varsin del av köpehandlingen. En annan sak är att vid fastighetsköp ofta används dubbla köpehandlingar: köpekontrakt och köpebrev. Köpebrevet blir då en form av kvitto på att köpet har fullföljts och betalning har erlagts i enlighet med köpekontraktet. vänliga hälsningar
Rådgivare