FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/07/2007

Bostadsrätt - gåva till barn

Hej, Min man och jag äger en bostadsrätt 50-50. Vi har två söner, 19 0ch 14 år gamla. Får vi skänka 45% av varsin andel till våra söner med ett gåvobrev? (Varje barn ska äga 45%) Hur ska vi i så fall formulera brevet och vart ska vi vända oss?

Lawline svarar

Hej! Eftersom att en bostadsrätt utgör lös egendom är det som utgångspunkt möjligt att överlåta bostadsrätten genom ett gåvobrev, se 1 § lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva. Den som får gåvan måste dock godkännas av bostadsrättsföreningen som gåvotagare eftersom bostadsrätten är sammankopplad med ett medlemskap i bostadsrättsföreningen, se 1 kap. 3 § bostadsrättslagen (11991:614), nedan BRL. Om en bostadsrätt har övergått till bostadsrättshavarens barn som sammanbor med föräldern, får barnet som huvudregel inte vägras inträde i föreningen, se närmare 2 kap. 5 § BRL. I detta fall skulle Ni föräldrar fortsätta att vara ägare till 10 % av bostadsrätten, eftersom gåvan till barnen endast skulle avse sammanlagt 90 % av bostadsrättens värde. Det innebär att det är fråga om överlåtelse av en andel av bostadsrätten och den fördelaktiga regeln i 2 kap. 5 § BRL blir därför inte tillämplig på barnen. Istället tillämpas 2 kap. 6 § BRL om andelsöverlåtelse. Enligt den regeln är huvudregeln att den som förvärvat en andel i föreningen kan vägras inträde i föreningen. Anledningen till detta är att lagstiftaren velat undvika att flera personer äger bostadsrätter tillsammans. Det är alltså större chans att barnen godkänns som medlemmar i föreningen om Ni överlåter hela bostadsrätten till barnen. Ett annat problem kan vara att Er ena son är under 18 år. För närmare information om vilket tillvägagångssätt som är bäst för Er och gåvobrevets utformning rekommenderar jag Er att ta hjälp av en jurist. Ni kan även tala med styrelsen i Er bostadsrättsförening, som beslutar om medlemskap i föreningen (2 kap. 1 § BRL) för att höra hur de ser på saken. Aktuella lagar finner Ni på www.lagen.nu. Lycka till Vänliga hälsningar
Rådgivare