36 § Avtalslagen, historik och begreppet underlägsen ställning

36 § avtalslagen, AvtL, är ett av de mest kända lagrummen. AvtL är från 1915 men inte

36 §. Vilket år kom den? Vad betyder andra stycket om att hänsyn i oskälighetsbedömningen

ska tas till om någon part har en underlägsen ställning? Gäller det bara villkor mot

konsumenter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När tillkom 36 § Avtalslagen

36 § avtalslagen tillkom år 1976 men innan dess fanns liknande lydelser i 8 § lag om skuldebrev, 29 § upphovsrättslagen, 9 § lag om rätten till arbetstagares uppfinningar mm. som gjorde det möjligt att jämka otillbörliga avtalsvillkor. Lagstiftaren ville i stället ha en generalklausul som gällde för alla former av avtal och därmed stiftades 36 § avtalslagen och tidigare generalklausuler upphävdes.

Vad betyder 36 § andra stycket avtalslagen?

Andra stycket har i förarbetena till 36 § AvtL motiveras med att vara av mer pedagogisk natur och skulle egentligen kunna tolkas ut från paragrafens första stycket, närmare sagt "omständigheter i övrigt". Men för att punktera vikten í att ta hänsyn till part i underlägen ställning togs även andra stycket med. Vad stycket avser är inte bara konsumentförhållanden utan samtliga omständigheter där en part kan anses ha en underlägsen ställning. Det kan exempelvis handla om avtal mellan en arbetstagare och en arbetsgivare eller en kommunmedlem och kommunen där kommunens agerande regleras av civilrättsliga regler i stället för offentligrättsliga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill veta mer om just 36 § avtalslagen så länkar jag även med propositionen till lagen (här).

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare