FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/02/2006

Klander och jämkning av testamente

Mamma dog för 10 år sedan, min far ärvde med full förfogandefrihet, sålde nästan alla saker till ny sambo. Pengar efter fastigheter mm fanns. Min bror fick 650000 utav dessa men man kan inte se när 140000 gavs. Vi har fått olika uppgifter varje gång. Jag har inte fått ärva något utav min mamma! Kan det bli så här med laglotten? Kan man överklaga dom 140000, så att dom går tillbaka till boet. 510000 stod som förtida arv, boet var helt tomt vid bouppteckningen. Fars sambo flyttade snabbt till Finland, där jag också tror en stor del av fastighetspengarna finns idag. Ett hopplöst fall?

Lawline svarar

För det första så har bröstarvingar alltid rätt till laglott dvs hälften av den avlidna förälderns kvarlåtenskap. När ena maken fortfarande är i livet skall denne ärva hela kvarlåtenskapen. De gemensamma barnen får ut sina laglotter när även den senare maken avlidit. Vad denne väljer att göra med pengarna under sin livstid kan man som bröstarvinge inte styra över. Om denne i sin tur i strid mot bröstarvingarnas rätt testamenterar bort hela sin kvarlåtenskap till någon annan person måste bröstarvingen inom 6 månader från delgivning av testamentet påkalla jämkning av detsamma genom att väcka talan mot den gynnade personen för att få ut sin laglott. Vidare kan man även inom 6 månader väcka talan om klander om den efterlevande maken genom gåva eller någon annan handling orsakat väsentlig minskning av sin egendom, utan hänsyn till bröstarvingarnas rätt. Samma tidsfrist gäller för klander av testamentet angående förskott på arv som skall avräknas. Vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall anses vara förskott på dennes arv, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Är mottagaren en annan arvinge, skall det ses som förskott på arv endast om detta har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs. Talan om jämkning och klander väcks vid den tingsrätt som är verksam där den avlidne var folkbokförd. Relevant lagstiftning hittar du http://www.lagen.nu/1958:637.
Sara EdströmRådgivare