FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/06/2007

Dödning av pantbrev

Hur gör man för att döda förkomna pantbrev på en spec fastighet. Det äldsta är sen 1912. Fastigheten byggd 1909

Lawline svarar

Hej, I lagen om dödande av förkomna handlingar återfinns bestämmelser som är aktuella för dig. Se http://www.lagen.nu/1927:85 Vad jag förstår är du ny fastighetsägare som vill döda pantbrev som kommit bort. I 13 § samma lag stadgas bestämmelser därom. Däri kan du läsa mer ingående vad som gäller, då jag ej vet alla detaljer rörande din fastighet. Som huvuddrag gäller att: Dödande av inteckning enligt 13 § innebär att inteckning får dödas utan att handlingen visas upp. Fastigheten eller tomträtten kommer således inte längre att belastas av inteckningen. Ansökan skall göras av fastighetsägaren eller tomträttshavaren hos tingsrätten som finns i din ort. En förutsättning är, i normalfallet, att inget får ha hänt med inteckningen på 10 år. Vilket i ditt fall rörande pantbrevet från 1924 antagligen inte är ett problem. Förfarandet tar lång tid och kan dröja ca 6 månader. Sedan beslutet vunnit laga kraft (hos tingsrätten)skall den lagfarne fastighetsägaren (du) ansöka om dödning av inteckning hos inskrivningsmyndigheten. Jag rekommenderar att du kontaktar tingsrätten i din ort. Du kan även gå in på tingsrättens hemsida http://www.dom.se/default____124.aspx . Skriv "dödning av pantbrev" i sökrutan. Där kan du finna rättsfall som kan vara till din hjälp.
Alexandra PalmérRådgivare