FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/06/2007

Oskäligt avtal med f.d. pojkvän

Jag har skrivit på ett avtal med min före detta kille om att jag skall betala honom 40000 kronor. Jag är utbränd och är svag. Han tyckte att vi skulle skriva ett avtal eftersom det gått 80000 på hans konto under de 8 månader som vi var i hop. Jag opponerade mig och ansåg att summan var på tok för hög. Jag har lånat pengar av honom till max ett värde av 20000 som jag också tänker ge tillbaka men han vägrar. Jag tycker att det är oskäligt. Han menar; varför skrev du på då, men vad skulle jag ha gjort vi var ensamma i min lägenhet och han anklagade mig för att jag uttnytjade honom annars.. Snälla hjälp mig vad skall jag göra (det var fel av mig att skriva på)!

Lawline svarar

Hej! Om du inte anser att summan stämmer var så klart fel att skriva på avtalet. Det är inte säkert att det går att frångå avtalet. Om olika möjligheter att ogiltigförklara ett avtal stadgas i Avtalslagens 3:e kapitel, se http://www.lagen.nu/1915:218#K3 . Även om du kände sig pressad att skriva på så kan man utifrån vad du berättar inte göra gällande att din pojkvän tvingat dig att skriva på, eftersom det inte förekom något våld eller hot om våld (28§). Jag tror inte heller att det går att hävda att du var i trångmål eller en beroende ställning (31§), även om du skriver att du var utbränd och svag. Återstår generalklausulen (36§), där i övrigt oskäliga avtal skulle kunna falla. Tyvärr tror jag dock att det är mycket svårt att domstolsvägen komma undan avtalet. Vänligen
Miranda BergRådgivare