FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/06/2007

Gåva till barn- arvsförskott?

Hej. Jag undrar över gåva av fastighet (sommarstuga)och senare bodelning. Vi är 4 syskon och vår far kan tänka sig att ge en sommarstuga som gåva till en av oss. Då måste gåvobrev upprättas vad jag förstår. Vad jag undrar är hur detta räknas vid ett framtida arv? Räknas det som förtida arv dvs de andra syskonen kompenseras vid bodelningen för denna gåva? Eller måste det skrivas in i gåvobrevet vad som ska hända vid framtida arvsskifte? Vad händer om inget nämns om framtiden? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Det är riktigt att gåvobrev ska upprättas. Det behövs för att den nye ägaren ska få lagfart. Gåvan kommer att antas vara ett förskott på arv enligt 6:1 ÄB och beräknas enligt det värde stugan hade vid gåvotillfället, 6:3 ÄB, såvitt inte annat framgår av omständigheterna. Om inget anges är alltså utgångspunkten att gåvan utgör förskott på arv men det är möjligt för din far att föreskriva att gåvan inte ska ses som arvsförskott. Om inget anges och gåvan anses vara förskott på arv kommer, när din far avlider, gåvans värde att läggas till dödsboets värde och ni fyra syskon delar på detta fiktiva värde. Den som har fått sommarstugan ska från sin lott avräkna värdet på gåvan. Om lotten inte räcker till, utan gåvans värde är större än den fiktiva arvslotten, behöver den som fått gåvan inte återbära något., 6:5 ÄB. Ärvdabalkens bestämmelser hittar du http://www.lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Rådgivare