FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2007

Bostadsrättsförenings rätt till "städavgifter"

Vid ett årsmöte i vår bostadsrättsförening togs beslut att medlemmarna själva skulle städa trapphus och sköta snöskottning då vi ville få bättre ekonomi i föreningen. 1 medlem vägrade göra detta. Kallade detta diskriminering. Beslutet blev så medlemmen fick betala en årsavgift (4000 kr)vad städ+snöskottning motsvarade. 1 månad senare vägrar denna medlem betala denna kostnad som vi alla var överens om utan hon har hittat en billigare städfirma och vill på så vis sänka kostnaden. Hur gör vi i styrelsen? Vi hävdar att det tagits ett majoritetsbeslut fram till nästa årsmöte och då kan kostanden omprövas. Har vi fel? Kan man läsa om detta någonstans?

Lawline svarar

Föreningen kan besluta om regler angående städning. Dessa regler blir emellertid helt tandlösa då det inte finns någon sanktion som en förening har rätt att ta till mot en medlem som inte följer städreglerna. De avgifter en bostadsrättsförening får ta ut av sina medlemmar är uttömmande reglerat i bostadsrättslagen. I denna lag finns ingen städavgift eller annan liknande avgift. Den medlem som tycker att städavgiften är för hög behöver alltså inte begränsa sin invändning till en del av avgiften utan kan helt enkelt låta bli att betala avgiften i sin helhet då avgiften inte är lagligen grundad. Att ni kommit överens om avgiften i demokratisk ordning saknar betydelse. Bostadsrättslagen, som inte är helt lättläst, finns http://lagen.nu/1991:614 . Med vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare