FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/05/2007

Klander av konsumentfordran

Hej! Undrar bara vad man kan göra om man inte är villig att betala en faktura som man inte godkänner. I mitt fall så var vi i kontakt med XX Advokatbyrå och "skulle" få fri rådgivning (1tim) ang. ett husköp som vi gjorde (om det var nån ide att klandra detta köp) och det bestämdes efter ca 30 min att vi inte skulle gå vidare med detta. Så nu ca 5 år efter detta så skickar de ut en faktura på 2 tim arbete och jag är inte villig att betala detta så jag undrar vad man kan göra åt detta.

Lawline svarar

Hej! Först och främst tycker jag att du ska kontakta advokatbyrån och förklara att deras fordran under alla omständigheter är preskriberad på grund av att mer än tre år har gått sedan ni var där. Lagstöd för detta finns i 2 § preskriptionslagen, som du kan läsa http://www.lagen.nu/1981:130 . Preskriptionen innebär att de inte längre har rätt att kräva betalning för fordran. Du kan naturligtvis även åberopa att det ingick i förutsättningarna vid tillfället att rådgivningen skulle vara kostnadsfri. Självfallet behöver du inte heller i detta fall betala fakturan. Det kan dock bli mycket svårt för dig att bevisa så här långt efteråt att de hade utlovat kostnadsfri rådgivning. Att hänvisa till preskriptionen borde alltså vara den enklaste lösningen i ditt fall. Med vänlig hälsning
Rådgivare