FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/06/2007

Gåva av del av fastighet

Jag och min fru äger 50% var av vårt hus. Hur kan hon överlåta sin del av ägandet och skulderna till mig? Blir det aktuellt med skatter som ska betalas isåfall?

Lawline svarar

Den i särklass lättaste metoden för att föra över din frus del av fastigheten till dig är att hon ger dig fastigheten i gåva. Ett gåvobrev som otvetydigt förklarar att andelen överlåtes till dig som gåva med båda era namnunderskrifter krävs. Gåvobrevet bör bevittnas av två vittnen och bör också innehålla uppgift om att du tar över lånen. Gåvobrevet ska sedan registreras hos tingsrätten och du ska söka lagfart på din nya del. Gåvoskatten är avskaffad och stämpelskatten för lagfart beräknas på fastighetens pris. Det blir alltså ingen skatt att betala. Det är också möjligt att överföra fastigheten genom upprepade bodelningar. Denna metod användes ofta förr för att undvika gåvoskatt men är idag onödigt krånglig. Tillvägagångssättet kan vara användbart i vissa speciella fall för att åstadkomma ett gott borgenärsskydd. För att använda denna metod krävs juridisk hjälp med upprättande av handlingarna. Betalningsskyldigheten för lånen kan inte överföras utan kreditgivarens godkännande. Det måste lösas med kreditgivaren och kan bli en svårighet om fastigheten är hårt belånad. Kreditgivaren har ingen skyldighet att acceptera att det bara blir en som är betalningsskyldig istället för två.
Gustaf LidegranRådgivare