FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/05/2007

Muntligt avtal

Jag är en privatperson som skulle sälja en båtmotor (värd 15 000 kr) på Blocket för jag hade en annan motor på gång. En kille ringde och ville köpa min motor och jag sa att vi skulle höras av. Så frös mitt köp av den andra motorn inne. Utan ny motor ville jag inte sälja min egen för då skulle jag vara utan så jag ringde killen som kontaktat mig och berättade som det var. Han blev förbannad och sa att jag var tvungen att sälja, att muntligt avtal gäller och att han skulle fakturera advokatkostnader för han skulle stämma mig nu. Vad är det som gäller? Måste jag sälja i allafall? Kan han stämma mig?

Lawline svarar

Hej! Huruvida ett bindande avtal mellan er föreligger eller inte bottnar i hur samtalet er emellan förlöpte. Lagen säger att för att ett muntligt anbud skall bli bindande krävs att anbudstagaren omedelbart går med på anbudsgivarens bud utan omsvep. Har samtalet slutat med att ni har kommit fram till att personen var intresserad av motorn och att ni skulle höras av för att prata mer om hur ett köp skulle gå till och även komma fram till ett slutpris föreligger inget avtal. Om han väljer att stämma in Dig i tingsrätten för ett avtalsbrott skall han också kunna bevisa för rätten att ni faktiskt har ett avtal. Advokatkostnader för detta kan han inte få Dig att betala om han inte yrkar så i rätten och dessutom vinner tvisten genom en dom. Detta skulle innebära att Du efter målet avslutats får betala en kostnad för hans ombud. Har ni inte kommit överens om att motorn ska säljas till ett visst pris föreligger inget avtal såvitt jag kan förstå utifrån dina uppgifter. Bestämmelserna regleras i den så kallade avtalslagen. (se främst de första paragraferna) www.lagen.nu/1915:218 . Muntliga avtal regleras i 3 § 2st Med vänlig hälsning,
Rådgivare