FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/05/2007

Kan samäganderättslagen avtalas bort?

Hej. Jag undrar om man kan skriva bort klausulen i samäganderättslagen som säger att parterna har rätten att sälja sin andel mot den/de andra/s vilja? Om det går, hur kan jag få reda på den korrekta ordalydelsen för ett sådant undantag? Mvh Mikael Hellberg

Lawline svarar

Hej. Samäganderättslagen är dispositiv, det vill säga, den gäller bara om parterna inte avtalat om vad som ska gälla. Det är alltså inga problem att avtala om att parterna skall ha rätt att sälja sin andel mot den/de andra/s vilja? Det går inte för mig att säga vilken den korrekta ordalydelsen skulle vara för en sådan överenskommelse. Det som är viktigt är att den är tydlig och att samtliga parter förstår innebörden. Det är också viktigt att avtala om vad som skall gälla för det fall en part vill sälja, och vilka konsekvenserna kan bli av en sådan överenskommelse. Jag råder dig att vända dig till en jurist som kan hjälpa dig att skriva ett avtal om samäganderätt. Vänligen
Rådgivare