FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/05/2007

Försäljning av fastighet vid samägande

Hej, innebär samäganderättslagen att en delägare kan tvinga den gemensamt ägda fastigheten till försäljning mot övriga delägares vilja? Finns det något i lagen som innebär att övriga delägare har rätt att lösa ut den delägare som önskar försäljning för att på så sätt förhindra en försäljning?

Lawline svarar

Förhållandena mellan delägarna vid ett samägande regleras som uppmärksammats i Lag om samäganderätt. Denna lag är dispositiv vilket innebär att den endast är bindande för parterna i den utsträckning inget annat är avtalat. Enligt 2 § krävs alla delägares samtycke för att råda över egendomen. Kan ni inte komma överens om en lösning kan en delägare enligt 6 § begära försäljning vid offentlig auktion. Här kan ges anstånd om en delägare visar att det finns synnerliga skäl att vänta med försäljningen, ett mycket högt ställt krav. En delägare kan enligt 9 § yrka att rätten sätter ett lägsta pris för vilket fastigheten får försäljas. Finns inget avtal skrivit som reglerar just den här frågan finns det inget i lagen som ger de andra delägarna förköpsrätt. Kan ni inte komma överens sinsemellan kommer fastigheten att säljas på offentlig auktion. Med Vänlig Hälsning
Simon CarlssonRådgivare